پایان نامه ارشد رشته روانشناسی: ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس متوسطه |
……… 39
- حوزه اجتماعی و فرهنگی………………………………………………………………………………………… 40
از خود بیگانگی و بی هنجاری……………………………………………………………………………………….. 40
آب و هوا، رژیم غذایی و عوامل مشابه آن…………………………………………………………………………. 41
جابجایی مكرر…………………………………………………………………………………………………………. 41
رانندگی………………………………………………………………………………………………………………… 41
زندگی در شهر در مقایسه با زندگی در روستا……………………………………………………………………. 41
- حوزه خانواده………………………………………………………………………………………………………… 42
- حوزه شغلی………………………………………………………………………………………………………… 43
ویژگیهای نقش………………………………………………………………………………………………………… 44
ویژگیهای شغل……………………………………………………………………………………………………….. 46
روابط میان- فردی…………………………………………………………………………………………………….. 47
جو و ساختار سازمانی………………………………………………………………………………………………. 48
روشهای مدیریت منابع انسانی و فن آوری و خصوصیات مادی…………………………………………………. 49
فن آوری خصیصه های مادی……………………………………………………………………………………….. 51
هزینه های استرس شغلی……………………………………………………………………………………………… 53
استراتژیهایمقابله با استرسدر سازمان……………………………………………………………………………… 54
پیشنه تحقیقات……………………………………………………………………………………………………………. 56
تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………. 56
تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………….. 59
خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………….. 62
فصل سوم- روش تحقیق
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….. 64
روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 64
جامعه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 65
نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………….. 65
روش و ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………… 67
پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………… 68
تعیین اعتبار و روایی…………………………………………………………………………………………………………. 69
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………. 70
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 72
الف- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی…………………………………………………………………………………. 72
ب- بررسی آماری سوال و فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………….. 83
بررسی آماری سوال اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………. 83
بررسی آماری فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………. 84
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 90
فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 91
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………….. 92
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 93
پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………….. 97
پیشنهادات اجرایی………………………………………………………………………………………………………. 97
پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 98
محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 99
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………. 100
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………….. 104
ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………………..
مقدمه:
اكنون كه در آستانه قرن بیست و یكم به سر می بریم با توجه به پیچیدگی و تغییرات روزافزون جامعه و رشد، توسعه فن آوری، مساله فشار روانی در جامعه یك مشكل چشمگیر و خطرناك به نظر می رسد. هر چند كاربرد واژه استرس در روانپزشكی سابقه طولانی دارد ؛ ولی در سالهای اخیر استفاده از آن در روانشناسی مدیریت و رفتار سازمانی نیز متداول گردیده و به سبب رایج بودن آن در زندگی اجتماعی افراد، بخشی از مباحث سازمانی به استرس اختصاص یافته است.
كسی به درستی نمی داند كه آیا فشار روانی واقعا در حال حاضر بیش از گذشته است یا خیر، اما كارشناسان معتقدند نفوذ این پدیده روزافزون است. دكتر بنسون از دانشگاه هاروارد می گوید ما در دنیایی از بی ثباتی و عدم امنیت زندگی می كنیم هر چیزی از تهدید اتمی گرفته تا نداشتن تامین شغلی و اثرات زیانبار داروها گواه این مدعاست. (الیوت، 1370، ص13)
استرس فرسودگی بدنی یا عاطفی است كه بر اثر مسایل و مشكلات واقعی یا تصوری پدید می آید. استرس گاه سبب رسیدن آسیبهای فراوانی به فرد و سازمان می شود. فشار روانی در فرد باعث می شود كه بدن وظایفی را كه به طور عادی و به سادگی می تواند انجام دهد با دشواری بیشتر به انجام برساند. نزاع با یك همكار ، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر كار، پیش آمدن یك مشكل مالی و از دست دادن یكی از نزدیكان همه نمونه هایی از عوامل فشار زای روانی فردی است. تغییراتی كه در محیط سازمان پدید می آید، همچون تغییر در گردش كار، استفاده از تكنولوژی تازه، برپایی جلسات اداری، بحث درباره نیازهای هر بخش، بحث های مالی و بودجه ای ، كمی در آمد موسسه، قوانین و مقررات محدود كننده، تزلزل وضع سازمانی كاركنان، فشار مدیریت و كارمندان، فشار هیئت مدیره یا روسای سازمان بر مدیر را می توان نمونه هایی از عوامل فشار روانی سازمانی به حساب آورد. (علوی، 1378، صص 34-33)
بیان مسأله
در دنیای كنونی استرس به عنوان یكی از آفات نیروی انسانی محسوب شده است، اثرات مخرب استرس بر زندگی فردی و اجتماعی كاملا مشهود بوده و مدیران یكی از آسیب پذیرترین قشرها در برابر استرس هستند.علی رغم این نظر كه فشارهای عصبی مفید نیز وجود دارد و مقداری از فشارهای عصبی برای ایجاد تحرك و تلاش در انسان ضروری است زمانیكه بحث فشار عصبی مطرح می شود بیشتر به عوارض و ضایعات آن توجه شده و فشار عصبی مضر مد نظر قرار می گیرد.به هر حال فشار عصبی آثار فراوانی بر عملكرد فعالیتهای اعضای سازمان دارد، فشار عصبی حاد نیروی انسانی سازمان را ضایع می كند و پایه های سازمان را متزلزل می سازد بدین ترتیب است كه فشار عصبی در سازمان همچون آفتی نیروها را تحلیل می برد و فعالیتها و تلاشها را عقیم می سازد. از میان نشانه های عمومی استرس موارد زیر از جمله بی اشتهایی یا اشتهای زیاد، بیخوابی یا خواب بیش از اندازه، دردهای مداوم ، خلاء ذهنی و احساسی، فشار در محیط كار، درگیری با كارفرما، ترس از شكست، و غیره آشكارتر است. (غفوریان، 1375، ص37)
به طور كلی، بروز فشار در سازمانها كارآیی نیروها را می كاهد، همكاری جای خود را به رقابت مخرب می دهد وارتباطات سازمانیمختل می گردد. مدیری كه گرفتار فشارهای عصبی و روانی است نمی تواند با زیر دستان خود رابطه صحیح برقرار نماید، با فرادستان خود دچار مشكل می شود و ارباب رجوع را از خود ناراحت می كند. به علاوه، عوارض ناشی از كم كاری، تاخیر، غیبت، جابجایی، ترك خدمت و در نتیجه كاهش بهره وری و عوارض فیزیكی ـ روانی فشارهای عصبی، خسارتهای جبران ناپذیری را برای سازمانها به ارمغان می آورد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-18] [ 01:18:00 ق.ظ ]
|