پایان نامه ارشد تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی: رابطه مؤلفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی در هیئت … |
2-2-3-2 ترکیب هیئت رئیسه……………………………………… 14
2-2-3-2-1 وظایف هیئت رئیسه……………………………15
2-2-3-3 رئیس هیئت……………………………………….. 15
2-2-3-3-1 وظایف رئیس هیئت…………………………… 15
2-2-3-4 وظایف نایب رئیس هیئت رئیس………………….. 16
2-2-3-5 وظایف دبیر هیئت…………………………………… 16
2-2-3-6 درآمد و هزینه های هیئت استان……………….. 16
2-2-4 هیئت شهرستانها و شهرها ………………………..17
2-3- مدیریت دانش………………………………………… 17
2-3-1 تعاریف مدیریت دانش…………………………. 18
2-3-2 انواع دانش………………………………………… 19
2-3-3 سیستم های مدیریت دانش…………………. 20
2-3-4 اهمیت مدیریت دانش…………………………. 21
2-3-5 کارکرد مدیریت دانش…………………………. 21
2-3-6 مراحل مدیریت دانش………………………….. 22
2-3-7 مدلهای دانش و مدیریت دانش………………….. 22
2-3-7-1 مدل مفهومی مدیریت دانش………………….. 23
2-3-7-2 مدل حلزونی دانش………………………………… 23
2-3-7-3 الگوی هفتگانه مدیریت دانش………………… 24
2-3-8 مدل نیومن در مدیریت دانش…………………… 26
2-3-8-1 خلق و اکتساب دانش………………………….. 26
2-3-8-2 تسهیم دانش………………………………………… 26
2-3-8-3 سازماندهی و ذخیره سازی دانش……………… 27
2-3-8-4 کاربرد دانش………………………………………… 27
2-3-9 ابزارهای مدیریت دانش…………………………….. 29
2-3-9-1 ابزار سازماندهی دانش…………………………… 29
2-3-9-2 ابزار اخذ دانش………………………………………… 29
2-3-9-3 ابزار ارزیابی دانش………………………………………… 29
2-3-9-4 بزار تسهیم دانش………………………………………… 30
2-3-9-5 ابزار ذخیرهسازی و ارائه دانش………………………. 30
2-4-هوش سازمانی………………………………………. 31
2-4-1 تعاریف هوش سازمانی………………………………………. 32
2-4-2 مؤلفه های هوش سازمانی…………………………………. 33
2-4-2-1 بینش راهبردی………………………………………. 33
2-4-2-2 سرنوشت مشترك……………………………………….. 34
2-4-2-3 تغییرگرایی………………………………………. 34
2-4-2-4 روحیة سازمانی………………………………………. 34
2-4-2-5 اتحاد و توافق………………………………………. 34
2-4-2-6 عملكرد سازمانی………………………………………. 35
2-4-2-7 فناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………… 35
2-4-3 دیدگاههای هوش سازمانی……………………………….. 35
2-4-3-1 هوش سازمانی از دیدگاه ماتسودا……………………35
2-4-3-2 هوش سازمانی از دیدگاه ویلیام هلال………………… 35
2-4-3-3 هوش سازمانی از دیدگاه مكمستر…………………… 36
2-4-3-4 هوش سازمانی از دیدگاه کارل آلبرخت…………… 36
2-4-3-5 دیدگاه معرفت شناختی………………………………. 37
2-4-4 چهار توانمندساز کلیدی هوش سازمانی…………….. 37
2-4-4-1 رهبران فکری………………………………………. 38
2-4-4-2 انجمن های ذینفع………………………………………. 38
2-4-4-3 ادهوکراسی………………………………………. 38
2-4-4-4 سکوی دانش………………………………………… 38
2-4-5 دلایل استفاده از هوش سازمانی در سازمان ها …………39
2-5- پیشینه تحقیق………………………………………. 39
2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………….39
2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………….. 46
2-6 جمع بندی………………………………………. 51
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………… 54
3-2- روش تحقیق………………………………………. 54
3-3- جامعه آماری………………………………………. 54
3-4- نمونه آماری………………………………………. 54
3-5- روش جمعآوری داده ها……………………………………… 55
3-6- متغیرهای تحقیق………………………………………. 55
3-7- روش و ابزار گردآوری داده ها………………………… 55
3-8- روشهای آماری تحقیق………………………………………. 56
فصل چهارم: تحلیل یافته های تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………… 58
4-2- یافته های پژوهش………………………………………… 58
4-2-1 یافته های توصیفی………………………………………. 58
4-2-2 بررسی فرضیه پژوهش………………………………… 61
4-2-2-1 فرضیه اول………………………………………. 61
4-2-2-2 فرضیه دوم……………………………………… 62
4-2-2-3 فرضیه سوم……………………………………… 62
4-2-2-4 فرضیه چهارم……………………………………… 63
4-2-2-5 فرضیه پنجم………………………………………. 63
4-2-2-6 فرضیه ششم………………………………………. 64
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه……………………………………… 67
5-2- خلاصه تحقیق………………………………………. 67
5-3- بحث و نتیجه گیری………………………………………. 69
5-4- پیشنهادهای تحقیق. ………………………………………77
5-4-1 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق……………. 77
5-4-2 پیشنهادهایی برای محققان دیگر…………………….. 78
منابع و مآخذ………………………………………. 79
فهرست منابع فارسی………………………………………. 79
فهرست منابع لاتین………………………………………. 82
پیوست ها……………………………………… 84
پیوست الف) پرسشنامه هوش سازمانی……………… 84
پیوست ب) پرسشنامه مدیریت دانش…………………. 87
چکیده انگلیسی………………………………………87
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی در کارکنان هیئتهای ورزشی استان کرمان بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان هیئتهای ورزشی استان کرمان(120نفر) تشکیل میدادند، که نمونه این تحقیق نیز برابر با کل جامعه (کل شمار) بود. از بین پرسشنامه های توزیع شده تعداد 114 پرسشنامه برگشت داده شد. برای سنجش میزان مدیریت دانش نمونههای تحقیق از پرسشنامه مدیریت دانش با الگوگیری از کار خامدا (خامدا، 1388) استفاده شد. این پرسشنامه نیز دارای چهار قسمت خلق و اکتساب دانش، تسهیم دانش، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و کاربرد دانش بود. بعلاوه برای سنجش و اندازه گیری میزان هوش سازمانی از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2003) که شامل 36 سؤال است و هوش سازمانی کل و هفت مؤلفه آن را مورد سنجش قرار می دهد، استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید اساتید و متخصصینمدیریت ورزشیرسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش(89/0) و برای پرسشنامه هوش سازمانی (90/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین مدیریت دانش و همچنین مؤلفههای آن با هوش سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. بهعلاوه نتایج آزمون رگرسیون نشان داد، مدیریت دانش میتواند پیش بین مناسبی برای هوش سازمانی باشد. استفاده از هوش سازمانی میتواند قدرت رقابت پذیری یك سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان ها متمایز نماید، که یکی از این عوامل میتواند ارتقاء مدیریت دانش در سازمان باشد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
فناوریهای نوین با سرعتی سرسامآور در حال پیشرفت هستند، به طوری كه جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیربه دنبال ترفندهایی میگردند كه بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین كنند. سازمانها باید بپذیرند كه فلسفه حیاتشان تغییركرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمیباشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا كه امروزه كمتر شركتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی كسب و كار میكند و برای اینكه بتواند پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید به سختی و با مهارت بسیـار بتـواند یك قدم از آنها پیش گرفت، میبایستی به قواعد بازی كاملاً مسلط بوده تا شاید روزی بتوان خود یك قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فناوریها وابزارهای جدید در كسب و كار یك الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شود (باقری 1389، 5).
یكی از ابزارهای بینظیر و جدید به منظور بقا در میان رقبای خویش استفاده از هوش سازمان میباشد. هوش سازمانی به عنوان راهبردی مهم و ضروری برای حفظ مزیت رقابتی سازمانها و صنایع توسعه یافته و به عنوان یك ضرورت برای دستیابی به بهرهوری بیشتر در سازمانها و صنایع كوچك و بزرگ مطرح شده است. شناسایی هوش سازمانی این امکان را به سازمان میدهد که بتواند نیاز به تغییرات را تشخیص دهد و امکان بهینه سازی فرآیند و بهبود عملکرد خود و زیر مجموعه وابسته را فراهم سازد و با به کارگیری راه حلهای هوش سازمانی می تواند میزان تعهد کارکنان نسبت به سازمان را افزایش داده و زمینه مناسبی جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه کارکنان و افزایش بهرهوری در سازمان را فراهم نمایند. بررسی های محققان نشان داده است که هوش سازمانی تحت تأثیر یک سری عوامل تعیینکننده مانند مدیریت دانش، فرهنگ، استراتژیهای سازمانی و ساختار سازمانی میباشد، که توجه به آنها میتواند گامی مهم در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی و افزایش هوش سازمانی در سازمان باشد (کهنسال 1388، 12).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:37:00 ب.ظ ]
|