پایان نامه آموزش ضمن خدمت//سیستم ارزیابی عملکرد |
سیستم ارزیابی عملکرد :
سیستم ارزیابی عملکرد دارای یک سیستم پنج مرحله ای بوده که دارای یک رابطه تعاملی دو طرفه است.مراحل این سیستم عبارتند از:
1- مشخص نمودن ارزیابی کننده و ارزیابی شوند
2- زمان بندی ارزیابی
3- جمع آوری و گرد آوردی اطلاعات
4- تعیین روش های مثبت
5- تعیین روش های اندازه گیری.(حاج کریمی،رنگریز،1378، 211-210)
2-2-6 - انواع ارزیابی:
- ارزیابی توسط سرپرست یا مدیران بویژه سرپرستان میانی
- ارزیابی از خود (خود ارزیابی)
- ارزیابی توسط هم ردیفان
- ارزیابی کمیته ای
- ارزیابی توسط زیر دستان
- ارزیابی توسط بازرسان .(سیدجوادین،1381، 539-537)
2-2-7 - خطاهای مربوط به ارزیابی عملکرد:
- تمایل حد وسط :تمایل به ارزیابی تمامی کارکنان در حد متوسط و میانی
- متفاوت با من: تمایل به خود را معیار قرار دادن ،به این معنا که آنها یی دارای رفتارها و خصوصیات متفاوت با رفتارهای ارزیاب باشند،در رده ضعیف ارزیابی می شوند.
- تأثیرهاله ای :گرایش به ارزیابی بر اساس یک ویژگی مشخص ، به جای آنکه کل عملکرد فرد در یک دوره بررسی می شود.
- تأثیراولیه : تمایل به ارزیابی افراد براساس تأثیرانجام شده در برخورد اول و نه براساس تحلیل عملکرد وی در طول ارزیابی.
- خطای آسانگیری :تمایل به ارزیابی کارکنان در سطح خوب و عالی.
- فرد به فرد: تمایل به مقایسه افراد با همدیگر به جای مقایسه تک تک آنها براساس معیارهای مشخص کاری.
- خطای تازه نگری :تمایل به انجام عمل ارزیابی براساس آخرین رفتارهای مشاهده شده و نه براساس ارزیابی کل رفتارهای فرد در طول مدت ارزیابی.
- مثل من:تمایل به ارزیابی افراد کسانی که بیشتر به فرد ارزیاب در سطح عالی شبیه هستند.
- مجموع پاسخ : تمایل به ارزیابی افراد در مورد تمام خصوصیات بطور یکسان بجای آنکه خصوصیات آنها بطور تک تک مورد ارزیابی و درجه بندی قرارگیرند.
- تأثیر اضافی : تمایل به ارزیابی افراد براساس ارزیابی های گذشته آنها به جای کارکرد فعلی آنها.
- خطای مربوط به سخت گیری :تمایل به سخت گیری بیش از حد در ارزیابی کارکنان.
(سیدجوادین،1381، 541).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 06:27:00 ق.ظ ]
|