سیستم ارزیابی عملکرد :

سیستم ارزیابی عملکرد دارای یک سیستم پنج مرحله ای بوده که دارای یک رابطه تعاملی دو طرفه است.مراحل این سیستم عبارتند از:

1- مشخص نمودن ارزیابی کننده و ارزیابی شوند

2- زمان بندی ارزیابی

3- جمع آوری و گرد آوردی اطلاعات

4- تعیین روش های مثبت

5- تعیین روش های اندازه گیری.(حاج کریمی،رنگریز،1378، 211-210)

2-2-6 - انواع ارزیابی:

  • ارزیابی توسط سرپرست یا مدیران بویژه سرپرستان میانی
  • ارزیابی از خود (خود ارزیابی)
  • ارزیابی توسط هم ردیفان
  • ارزیابی کمیته ای
  • ارزیابی توسط زیر دستان
  • ارزیابی توسط بازرسان .(سیدجوادین،1381، 539-537)

2-2-7 - خطاهای مربوط به ارزیابی عملکرد:

  • تمایل حد وسط :تمایل به ارزیابی تمامی کارکنان در حد متوسط و میانی
  • متفاوت با من: تمایل به خود را معیار قرار دادن ،به این معنا که آنها یی دارای رفتارها و خصوصیات متفاوت با رفتارهای ارزیاب باشند،در رده ضعیف ارزیابی می شوند.
  • تأثیرهاله ای :گرایش به ارزیابی بر اساس یک ویژگی مشخص ، به جای آنکه کل عملکرد فرد در یک دوره بررسی می شود.
  • تأثیراولیه : تمایل به ارزیابی افراد براساس تأثیرانجام شده در برخورد اول و نه براساس تحلیل عملکرد وی در طول ارزیابی.
  • خطای آسانگیری :تمایل به ارزیابی کارکنان در سطح خوب و عالی.
  • فرد به فرد: تمایل به مقایسه افراد با همدیگر به جای مقایسه تک تک آنها براساس معیارهای مشخص کاری.
  • خطای تازه نگری :تمایل به انجام عمل ارزیابی براساس آخرین رفتارهای مشاهده شده و نه براساس ارزیابی کل رفتارهای فرد در طول مدت ارزیابی.
  • مثل من:تمایل به ارزیابی افراد کسانی که بیشتر به فرد ارزیاب در سطح عالی شبیه هستند.
  • مجموع پاسخ : تمایل به ارزیابی افراد در مورد تمام خصوصیات بطور یکسان بجای آنکه خصوصیات آنها بطور تک تک مورد ارزیابی و درجه بندی قرارگیرند.
  • تأثیر اضافی : تمایل به ارزیابی افراد براساس ارزیابی های گذشته آنها به جای کارکرد فعلی آنها.
  • خطای مربوط به سخت گیری :تمایل به سخت گیری بیش از حد در ارزیابی کارکنان.
    (سیدجوادین،1381، 541).
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...