دانلود پایان نامه ارشد : نقد و بررسی آثار سه تن از نویسندگان جنگ |
3- تعاریف جنگ و عوامل آن………………………………………………………………………………… 22
3-1- تعاریف جنگ………………………………………………………………………………………………… 22
3-2- علل جنگ……………………………………………………………………………………………………… 23
3-3- فلسفه جنگ………………………………………………………………………………………………….. 25
3-4- جنگ ایران و عراق………………………………………………………………………………………. 26
فصل چهارم: ادبیات دفاع مقدس
4-1- پیشینهی جنگ در ادبیات ایران…………………………………………………………………. 31
4-2- داستان جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس……………………………………………………….. 32
4-3- داستان و داستاننویسان دفاع مقدس…………………………………………………………. 34
4-4- نویسندگی و «هنر قدسی»…………………………………………………………………………. 35
4-5- ادبیات دفاع مقدس………………………………………………………………………………………. 37
4-5-1- مهمترین موضوعاتی که نویسندگان جنگ به آن پرداختهاند………………. 38
4-5-2- داستانهای جنگ با توجه به نوع نگرش به جنگ……………………………….. 39
4-5-3- تاریخچهی رمان و داستان دفاع مقدس…………………………………………………. 40
4-5-4- زاویهی دید در داستانهای دفاع مقدس ………………………………………………. 41
فصل پنجم: نقد داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی، احمد دهقان و احمد غلامی
5-1- معرفی سید مهدی شجاعی و نقد آثارش …………………………………………………. 45
5-1-2- رئالیسم جادویی……………………………………………………………………………………….. 45
5-1-3- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 46
5-1-4- آثار شجاعی در زمینه تألیف بزرگسالان ……………………………………………. 47
5-1-5- آثار شجاعی در زمینه تألیف کودکان ………………………………………………… 47
5-1-6- معرفی مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»………………….. 48
5-1-6-1- خلاصهی داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» ……………………….. 48
5-1-6-2- خلاصهی داستان «آبی اما به رنگ غروب» …………………………………….. 49
5-1-6-3- خلاصهی داستان «راز دو آینه» ……………………………………………………….. 49
5-1-6-4- خلاصهی داستان «در آن شب عزیز» ……………………………………………… 50
5-1-6-5- خلاصهی داستان «آرامش قهوهای» ………………………………………………… 51
5-1-6-6- خلاصهی داستان «بغض آینه» …………………………………………………………. 51
5-1-6-7- خلاصهی داستان «امضا» ………………………………………………………………….. 52
5-1-7- شخصیتپردازی در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز….. 53
5-1-8- توصیف در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز………………… 55
5-1-9- شیوهی دیالوگنویسی در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز…………………………………………………………………………………………………. 57
5-1-10- واگویه یا مونولوگ در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز…………………………………………………………………………………………………. 61
5-1-11- عشق در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز…………………. 62
5-1-12- شیوهی روایت در مجموعهداستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز……. 63
5-1-13- شیوهی شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «دو کبوتر،
دوپنجره، یک پرواز»………………………………………………………………………………………………… 64
5-2- معرفی احمد دهقان و نقد آثارش……………………………………………………………….. 67
5-2-1- رئالیسم ……………………………………………………………………………………………………. 67
5-2-2- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 67
5-2-3- آثار احمد دهقان …………………………………………………………………………………….. 68
5-2-3-1- خلاصهی داستان «سفر به گرای 270 درجه»………………………………… 68
5-2-3-2- شخصیتپردازی داستان ……………………………………………………………………. 68
5-2-3-3- ساختار کلمات و جملات داستان …………………………………………………….. 70
5-2-3-4- توصیف شخصیتها و صحنههای داستان ……………………………………….. 71
5-2-3-5- شیوهی روایت داستان ……………………………………………………………………….. 72
5-2-3-6- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان …………………………………………….. 73
5-2-4- معرفی و نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………. 75
5-2-4-1- معرفی مجموعهداستان«من قاتل پسرتان هستم» ………………………….. 75
5-2-4-1-1- خلاصهی داستان «مسافر» ………………………………………………………….. 76
5-2-4-1-2- خلاصهی داستان «بلدرچین» ……………………………………………………… 76
5-2-4-1-3- خلاصهی داستان «زندگی سگی» ………………………………………………. 77
5-2-4-1-4- خلاصهی داستان «تمبر» …………………………………………………………….. 77
5-2-4-1-5- خلاصهی داستان «بلیت» ……………………………………………………………. 78
5-2-4-1-6- خلاصهی داستان «پری دریایی» …………………………………………………. 79
5-2-4-1-7- خلاصهی داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………………….. 79
5-2-4-1-8- خلاصهی داستان «بازگشت» ………………………………………………………. 80
5-2-4-1-9- خلاصهی داستان«بنبست» …………………………………………………………. 80
5-2-4-1-10- خلاصهی داستان «پیشکشی» ………………………………………………….. 81
5-2-4-2- نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………………………….. 81
5-2-4-2-1- شخصیتپردازی در این مجموعه داستانی ………………………………….. 81
5-2-4-2-2- توصیف در مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» …………… 88
5-2-4-2-3- ساختار جملات و کلمات مجموعه داستان «من
قاتل پسرتان هستم» ……………………………………………………………………………………………… 90
5-2-4-2-4- شیوهی روایت در مجموعه داستان من قاتل پسرتان هستم………. 91
5-2-4-2-5- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان ………………………………………… 91
5-3- معرفی احمد غلامی و نقدآثارش………………………………………………………………… 98
5-3-1- دادائیسم ………………………………………………………………………………………………….. 98
5-3-2- معرفی نویسنده ………………………………………………………………………………………. 99
5-3-3- معرفی آثار احمد غلامی ……………………………………………………………………….. 100
5-3-3-1- خلاصهی داستان «همهی زندگی» …………………………………………………. 100
5-3-3-2- خلاصهی داستان «ناله» ……………………………………………………………………. 101
5-3-3-3- خلاصهی داستان «سکوت»……………………………………………………………….. 102
5-3-3-4- خلاصهی داستان«سایهها اوهامند» …………………………………………………. 102
5-3-3-5- خلاصهی داستان «در انتهای خشم» ………………………………………………. 103
5-3-4- شخصیتپردازی در مجموعه داستان «همهی زندگی»……………………….. 103
5-3-5- توصیف در مجموعه داستان «همهی زندگی» …………………………………….. 109
5-3-6- شیوهی روایت در مجموعه داستان «همهی زندگی» ………………………….. 114
5-3-7- شکل شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «همهی زندگی» …….. 116
5-3-8- نقد کلی مجموعه داستان «همهی زندگی» ………………………………………… 118
5-3-9- نقد رمان «جیرجیرک»…………………………………………………………………………… 119
5-3-9-1- خلاصهی رمان «جیرجیرک»…………………………………………………………….. 119
5-3-9-2- شخصیتپردازی در رمان «جیرجیرک»……………………………………………. 120
5-3-9-3- توصیف در رمان «جیرجیرک»………………………………………………………….. 123
5-3-9-5- شکل شروع، اوجگیری و ختم رمان «جیرجیرک» ………………………… 123
5-3-9-5- نقد کلی رمان «جیرجیرک»………………………………………………………………. 125
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………. 127
پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………………….. 129
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………….. 130
چکیده:
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از رویدادهای بزرگ تاریخی عصر حاضر است که تأثیری کلی بر ادبیات، اقتصاد و سیاست کشور گذاشت و باعث خلق ادبیاتی ارزشمند تحت عنوان «ادبیات دفاع مقدس» گردید. در این رساله نگارنده برآن است تا با توجه به ساختار داستان و معیارهای مشخص (شخصیتپردازی، شیوهی روایت، شروع و توصیف داستان) به نقد آثار نویسندگان مذکور بپردازد.
این رساله در شش فصل تدوین و تنظیم گشته است که فصل اول و دوم آن به ترتیب شامل کلیات، تعریف نقد و گونههای آن میباشد. فصل سوم ادبیات جنگ را در برمیگیرد که در آن به تعاریف جنگ، فلسفهی جنگ و علل و عوامل آن پرداخته شده است. فصل چهارم شامل ادبیات دفاع مقدس است که در آن به تعریف و پیشینهی ادبیات جنگ در ایران، داستان و داستاننویسی پرداخته میشود. در فصل پنجم که مهمترین فصل رساله است، نقد و بررسی آثار سه نویسندهی مذکور مورد پژوهش قرار میگیرد. پس از معرفی هریک از نویسندگان، آثارشان از نظر محتوا، ساختار، شخصیتپردازی، شیوهی روایت، شروع و توصیف بررسی شده است. فصل ششم آخرین فصل این رساله است که شامل نتیجهگیری میباشد. سید مهدی شجاعی، با خلق آثاری مذهبی، جنگی و متنهای ادبی در شروع و بالندگی «ادبیات دفاع مقدس» تأثیری بسزا داشت. احمد دهقان و احمد غلامی، با آمیختن تجربه و تخیل درثبت رویدادهای جنگ و انتقال آن به نسلهای آینده نقش مهمی را در گسترهی ادبیات دفاع مقدس ایفا کردهاند.
واژگان کلیدی: نقد ادبی، ادبیات جنگ، داستان، سید مهدی شجاعی، احمد دهقان، احمد غلامی.
1-1-مقدمه:
ادبیات، بخصوص ادبیات داستانی، با جنگ درآمیخته است. از روزگاران کهن تا به امروز، جنگ مقولهی مهمی برای ادبیات محسوب شده و میشود. ادبیات داستانی ایران در واکنش به جنگ هشت ساله در قالب پرداخت حادثه، شخصیت، کنش، کشمکش و فضاسازی، انتخابی هوشمندانه کرده و دو چهرهی کاملاً متضاد از خود نشان داده است. یکی شیفتگی به جنگ با طرح موضوعاتی چون قهرمان و روحیهی قهرمانپروری، آرمانگرایی، حماسهسازی، شجاعت، روحیهی شهادتطلبی، پرداختن به معنویت و دوری از زندگی دنیوی همراه بود و دیگری انزجار و نفرت از جنگ که با موضوعاتی چون: ترس، فقر، تخریب، گرسنگی، فحشا و نابودی بشر و…
بررسی همه جانبهی آثار هر نویسنده راهی به سوی بهتر شناختن اوست. با بررسی محتوایی و نحوهی چینش واژگان آثار هر نویسنده می توانیم به سوالات زیر پاسخی درست و منطقی دهیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:20:00 ب.ظ ]
|