8

1-6- اهداف پژوهش

8

1-7- ساختار پایان نامه

9

فصل دوم: پژوهش‏های انجام شده

10

2-1- مقدمه

11

2-2- انواع گسیختگی خاک زیر پی

12

2-2-1- گسیختگی برشی کلی

12

2-2-2- گسیختگی برشی موضعی

13

2-2-3- گسیختگی برشی سوراخ‏کننده

14

2-3- انواع روش‏های تحلیلی محاسبه ظرفیت باربری

14

2-3-1- روش تعادل حدی

14

2-3-2- روش لغزش-خط

15

2-3-3- روش مرز بالا

15

2-3-4- روش‏های عددی

16

2-4- محاسبه ظرفیت باربری

16

2-5- نشست پی‏ها

28

2-5-1- نشست آنی

28

2-5-2- نشست تحکیم

32

فصل سوم: مدل‏سازی

34

3-1- مقدمه

35

3-2- دلایل انتخاب نرم افزارPLAXISبرای انجام تحقیق

36

عنوان

صفحه

3-3- کلیاتی در موردPLAXIS

37

3-3-1- معرفی داده های ورودی

37

3-3-2- انتخاب نوع مدل

37

3-3-3- انتخاب نوع المان

38

3-4- مدل سازی هندسی

40

3-5- مدلسازی مصالح

42

3-6- مش‏بندی

46

3-7- اعمال شرایط اولیه

48

3-8- محاسبات

50

3-8-1- محاسبه پلاستیك

50

3-8-2- محاسبه تحكیم

50

3-8-3- تحلیل ایمنی

50

4-محاسبه براساس شبكه بندی به هنگام شده

51

3-9- داده های خروجی

53

3-10- ارائه منحنی

54

3-11- فلوچارت نرم افزار

55

فصل چهارم: محاسبات و تجزیه وتحلیل نتایج

57

4-1- مقدمه

58

4-2- بررسی درستی عملکرد نرم‏افزار

58

4-3- نحوه بارگذاری پی

60

4-3-1- پی صاف

60

4-3-2- پی زبر

61

4-4- ابعاد پی

62

4-5- نمودار تنش کرنش

62

4-6- نتایج ظرفیت باربری

67

4-7- محاسبه ضرایب ظرفیت باربری

68

4-8- مقایسه کار حاضر با تئوری‏های گذشته

71

عنوان

صفحه

4-9- محاسبه نشست پی برج خنک کننده کازرون

74

4-9-1- نحوه انجام محاسبات

74

4-9-2- نشست محاسبه شده

75

4-10- مقایسه با تئوری‏های گذشته

76

4-10-1- نشست آنی

77

4-10-2- نشست تحکیم

79

4-11- محاسبه تنش مجاز پی حلقوی

82

فصل پنجم:نتایج و پیشنهادات

84

5-1- مقدمه

85

5-1- نتایج

85

5-2- پیشنهادات

86

منابع

87










فهرست اشكال

عنوان صفحه
شکل(1-1)- موقعیت جغرافیایی نیروگاه کازرون 4
شکل(1-2)- نمایی از برج‏های خنک کننده نیروگاه کازرون 5
شکل(1-3)- تغییرات عدد نفوذ استاندارد با عمق در گمانه‏های مختلف 7
شکل(2-1)- مکانیزم گسیختگی برش کلی 13
شکل(2-2)- مکانیزم گسیختگی برش موضعی 13
شکل(2-3)- مکانیزم گسیختگی برش سوراخ کننده 14
شکل(2-4)- منحنی‏های در نظر گرفته در روش لغزش-خط 15
شکل(2-5)- مکانیزم گسیختگی در نظر گرفته شده توسط ترزاقی 17
شکل(2-6)- مکانیزم گسیختگی در نظر گرفته توسط مایرهوف 18
شکل(2-7)- مدل المان محدود مورد استفاده در روش مانوهاران و دسگوپا 20
شکل(2-8)- جابجایی در زیر پی صاف 20
شکل(2-9)- جابجایی در زیر پی زبر 21
شکل(2-10)- تغییرات Nc با زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 22
شکل(2-11)- تغییرات Nqبا زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 23
شکل(2-12)- تغییرات Nγبا زاویه اصطکاک داخلی در روش مانوهاران و دسگوپا 23
شکل(2-13)- مدل در نظر گرفته شده به وسیله هاتف و بوشهریان 25
شکل(2-14)- ظرفیت باربری محاسبه شده توسط هاتف و بوشهریان 25
شکل(2-15)- مدل تفاضل محدود در نظر گرفته شده توشط زیو و وانگ 26
شکل(2-16)- مقدار Nγبرای پی حلقوی در حالت صاف 27
شکل(2-17)- مقدار Nγبرای پی حلقوی در حالت زبر 27
شکل(2-18)- نمودار تعیین محاسبه μ1 29
شکل(2-19)- نمودار تعیین محاسبه μo 29
شکل(2-20)- مقادیر تصحیح عمق بر اساس D/B و L/B 30
   
   
عنوان صفحه
شکل(2-21)- ضریب اصلاح نشست تحکیم یک بعدی به مقدار واقعی[21] 33
شکل(3-1)- مدل سازی کرنش مسطح و تقارن محوری 37
شکل(3-2)- المان‏های موجود در نرم‏افزار PLAXIS 38
شکل(3-3)- پنجره تنظیمات کلی در نرم‏افزار PLAXIS 38
شکل(3-4)- مدل‏سازی هندسی پی حلقوی برای محاسبه ظرفیت باربری 40
شکل(3-5)- مدل‏سازی هندسی پی حلقوی برج خنک کننده 41
شکل(3-6)- پنجره تنظیمات مدل مور-کولمب در نرم‏افزار PLAXIS 44
شکل(3-7)- تاثیر اندازه مش روی ظرفیت باربری برای یک مدل 47
شکل(3-8)- استفاده از مش ریز برای مش‏بندی مدل 47
شکل(3-9)- تنش‏های اولیه ناشی از وزن خاک 49
شکل(3-10)- تنش‏های اولیه ناشی از آب 49
شکل(3-11)- پنجره تنظیمات محاسبات در نرم‏افزار PLAXIS 53
شکل(3-12)- جابجایی‏های زیر پی در زیربرنامه خروجی 54
شکل(3-13)- پنجره تنظیمات منحنی در نرم‏فزار 55
شكل (3-14)-فلوچارت مراحل ساخت و تعریف یك مدل در نرم افزار PLAXIS 56
شکل(4-1)- مدل در نظر گرفته برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 59
شکل(4-2)- مقایسه نتایج مدل آزمایشگاهی و عددی برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 60
شکل(4-3)- نحوه اعمال جابجایی در حالت پی صاف 61
شکل(4-4)- نحوه اعمال جابجایی در حالت پی زبر 61
شکل(4-5)- مش تغییر شکل یافته در پایان آنالیز 62
شکل(4-6)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 63
شکل(4-7)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 63
شکل(4-8)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 64
شکل(4-9)- تغییرات تنش در برابر جابجایی 64
   
عنوان صفحه
شکل(4-10)-گسیختگی زیر پی 65
شكل(4-11)-كنتورهای تنش قائم هنگام گسیختگی پی 66
شکل(4-12)- تغییرات ظرفیت باربری در برابر عمق پی 68
شکل(4-13)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض پی صاف 73
شکل(4-14)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض پی زبر 73
شکل(4-15)- مش تغییر شکل یافته در انتهای آنالیز در زیر پی برج خنک کننده 75
شکل(4-16)- نتایج محاسبات نشست آنی و تحکیم پی حلقوی 76
شکل(4-17)- مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض B=10 78
شکل(4-18)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با کارهای قبل با فرض B=5 78
شکل(4-19)- تغییرت ضریب فشار آب حفره‏ای B در برابر درجه اشباع 80
شکل(4-20)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با تئوری تحکیم با فرض B=5 80
شکل(4-21)- نتایج مقایسه نتایج نشست روش عددی با تئوری تحکیم با فرض B=10 81



فهرست جداول

عنوان صفحه
جدول(1-1)- خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک در محل برج‏های خنک کننده واحد HRSG سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون 6
جدول(2-1)- مقدار Nγبرای اصطکاک مختلف بین خاک و پی 24
جدول(3-1)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات ظرفیت باربری 44
جدول(3-2)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات نشست 45
جدول(4-1)- پارامترهای در نظر گرفته برای بررسی عملکرد صحیح نرم‏افزار 59
جدول(4-2)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی صاف 67
جدول(4-3)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی زبر 67
جدول(4-4)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 69
جدول(4-5)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 70
جدول(4-6)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی 70
جدول(4-7)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوری‏های موجود در پی دایره‏ای 72
جدول(4-8)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوری‏های موجود در پی دایره‏ای 72
جدول(4-9)- محاسبه ظرفیت باربری مجاز پی برج خنک کننده نیروگاه کازرون 83
   







علائم و تعاریف

پایان نامه و مقاله

φd: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده
φu: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی نشده
Cd: مقاومت برشی زهکشی شده
Cu: مقاومت برشی زهکشی نشده
γd: وزن مخصوص خشک
γsat: وزن مخصوص اشباع
E: مدول یانگ
ν: نسبت پواسون
Cs: ضریب تورم
Cc: ضریب فشردگی حجمی
e: نسبت تخلخل
u: فشار اب حفره‏ای
γomp: وزن مخصوص خاک ترکیبی
Ccomp: چسپندگی خاک ترکیبی
φd: زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده
OCR: نسبت پیش تحکیمی
qu: ظرفیت باربری نهایی
qa: ظرفیت باربری مجاز
B: عرض پی نواری
L: طول پی
Df: عمق پی
FS: ضریب اطمینان
Nγ،Nc،Nq: ضرایب ظرفیت باربری
d: اصطکاک بین پی و خاک
ri: شعاع داخلی پی حلقوی






ی نوشته‌ها


 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...