دانلود پایان نامه ارشد : اخلاق عملی در كلیله و دمنه و مرزبان نامه |
فصل چهارم: اخلاق در ادبیات
4- اخلاق در ادبیات 26
4-1- ادبیات اخلاقی علمی 26
4-2- ادبیات اخلاقی علمی 29
4-3- فلسفه حكایت نویسی در كتاب های اخلاقی سنتی 30
4-4- اندرزنامه ها 30
4-5- رجحان ادبیات اخلاقی سنتی بر ادبیات اخلاقی علمی 32
4-6- نقش مراعات نظیر در بیان فضایل و رذایل 33
فصل پنجم: بررسی اخلاق در كلیله و دمنه و مرزبان نامه
5- بررسی اخلاق در كلیله و دمنه و مرزبان نامه 36
5-1- بررسی اخلاق در آثار تعلیمی 36
5-2- کلیله و دمنه 37
5-3- مرزباننامه 38
5-4- فضایل و رذایل اخلاقی در کتابهای کلیله و دمنه و مرزباننامه 41
5-4-1- سیاست مدن (اخلاق پادشاه) 42
5-4-1-1- فضایل اخلاقی پادشاه 45
5-4-1-1-1- داشتن حزم و آیندهنگری 46
5-4-1-1-2- مشورت و نصیحت پذیری 47
5-4-1 -1-3- تدبیر امور براساس سیاست 51
5-4-1-1-4- داشتن شیوه ی برخورد با دشمن 53
5-4-1-1-5- حکمت و عدالت محوری 54
5-4-1-1-6- حلم ، بردباری و صبر 58
5-4-1-1-7- ادای حقوق زیردستان 59
5-4-1-1-7- دوری جستن از چند طبقه رعیت 59
5-4-1-1-8- در فضیلت محبّت 60
5-4-1-1-9- نیکخویی 63
5-4-1-1-10- خردورزی و دانشاندوزی 64
5-4-1-1-11- انفاق 69
5-4-1-2- رذایل پادشاهان 70
5-4-1-2-1- خشم 70
5-4-1-2-2- فرومایگی و سفلگی، آفت پادشاهی 72
5-4-1-2-3. خودكامگی و استبداد حاكم 73
5-4-1-2-4- آزار رعیت 74
5-4-1-3- بایدها و نبایدهای پادشاهی 77
5-4-1-4. در سیاست خدمت و آداب اتباع ملوک . 79
5-4-1-4-1- اخلاق کارگزاران 79
5-4-1-4-2.گزارد حق نعمت 83
5-4-1-5- رعیت 85
5-4-2- تهذیب اخلاق 88
5-4-2-1- فضایل اخلاقی 88
5-4-2-1-2- تسلیم قضا و قدر بودن 88
5-4-2 -1-3- «عبادت» 90
5-4-2 -1-4- عفو 90
5-4-2 -1-5- قناعت 92
5-4-2 -1-6- صداقت، درست کرداری 93
5-4-2-1-7- جود، کرم و سخاوت 95
5-4-2-2- رذایل اخلاقی 96
5-4-2-2 -1- غیبت، تضریب و سخنچینی 96
5-4-2-2 -2- انتقامجویی 99
5-4-2-2 -3- بخل 100
5-4-2-2 -4. اسراف 101
5-4-2-2 -5- عیبجویی و بدگویی 102
5-4-2-2 -6- حسادت 103
5-4-2-2 -7- ریا و دورویی 104
5-4-2-2 -8. مکر (خدیعت، زرق و شعوذه) 105
5-4-2-2 -9- آز، حرص و طمع 106
5-4-2-2 -10- دروغ 108
5-4-2-2 -11- غدر و بیوفایی 110
5-4-2-2 -12- خیانت 111
5-4-2-2-13- افتراء و تهمت 115
5-4-2-2-14- غمز و سخنچینی 116
5-4-2-2-15- باطل (ضدارزشِ حق و حقیقت) 117
5-4-2-2-16- افشای اسرار 117
5-4-2-2-17- دزدی و غصب اموال دیگران 119
5-4-3- تدبیر منزل 120
5-4-3-1- در تربیت فرزندان 120
5-4-3-2- زن 122
5-4-3-3- در معرفت سیاست و تدبیر خدم و عبید . 129
5-4-4- شیوه بیان اخلاقیات در كتاب های كلیله ودمنه 132
5-4-4-1- کلیله و دمنه 132
5-4-4-1 -1- چه کسانی همیشه گرفتار اندوه خواهند شد؟ 132
5-4-4- 1-2- از چه کسانی دوری باید گزید؟ 133
5-4-4- 1-3- چه کسانی بر سیرت نیکوی حاضرجوابی قادر خواهند بود؟ 133
5-4-4- 1-4- ویژگیهایی رنجورها 133
5-4-4- 1-5- کوشش و تلاش چه کسانی ضایع است؟ 134
5-4-4- 1-6- چه کسانی لایق عذاب شدید میباشند؟ 134
5-4-4- 1-7- ویژگیهای نادان؟ 134
5-4-4- 1-8- چه کسانی به آرزوهایشان نمیرسند؟ (ناکامی) 135
5-4-4- 1-9- ویژگیهای انسانهایی که به خود آزار میرسانند (خودآزار) 135
5-4-4- 1-10- سبک شمردن بزرگان و مخدومان ملت 135
5-4-4- 1-11- ویژگیهای انسانهای اسرافکار و باددست 136
5-4-4- 1-12- ویژگیهای انسان هتّاک و جاهل 136
5-4-4- 1-13- ویژگیهای انسان خودشیفته 136
5-4-4- 1-14- ویژگیهای ناشایستهسالاران 137
5-4-4- 1-15- ویژگیهای انسانهایی که بیدلیل خائف و ترسان هستند (مبحثی روانشناسانه) 137
5-4-4- 1-16- ویژگیهای انسانهای افسرده که همیشه از شادکامی بی نصیب هستند 137
5-4-4- 1-17- ویژگیهای انسانهایی که فاقد قدرت تشخیص و تمییزند 138
5-4-4- 1-18- ویژگیهای انسانهایی که فاقد فضایل اخلاقی و محاسن هستند 138
5-4-4- 1-19- چیزهایی که از منظر خردمندان ثقه نیستند 138
5-4-4- 1-20- همنشین های متضاد و نامتجانس 139
5-4-4- 1-21- ویژگیهای انسانهای غیرقابل اعتماد 139
5-4-4- 1-22- ویژگیهای انسانهایی که برای مال ارزشی بیش از جان قائلند 139
5-4-4- 1-23- دشمنان همیشگی که هرگز با هم جمع نیایند 139
5-4-4- 1-24- ویژگیهای انسانهایی که با یک خطا کارهای نیک تمام عمرشان را باطل میکنند 140
5-4-4- 1-25- باطل کننده فضایل اخلاقی 140
5-4-4- 1-26- کسانی که خردمندان باید از دوستی با آنها دوریگزینند(شش رذیلت را ذکر کرده) 140
5-4-4- 1-27- آزمودن هر کس در جایگاه خویش 141
5-4-4- 2- مرزباننامه 141
5-4-4- 2-1- حرص و شهوت 141
5-4-4- 2-2- عادات جاهلان 142
5-4-4- 2-3- انواع گناه بر حسب درجه 142
5-4-4- 2-4- قدرت تشخیص و تمییز 142
5-4-4- 3- شیوه خاص تقسیم بندی فضایل و رذایل در مرزباننامه 142
5-4-4- 4- تهیه فهرست مفاهیم اخلاقی که موضوع مباحثات و گفت شنودهای مندرج در کلیله و دمنه (معروفترین موارد آن مباحثه کلیله با دمنه است ) 143
فصل ششم: نتیجه گیری
6- نتیجه گیری 144
6-1- اهمیت اخلاق در دنیای امروز 144
6-2- ارزش اخلاقی دو کتاب كلیله و دمنه و مرزبان نامه 144
فهرست منابع 149
چكیده
در این پژوهش، برآنیم با بررسی اخلاق در دو اثر بزرگ ادبی ایران، یعنی کلیله و دمنه و مرزباننامه، بابی تازه از بررسیهای پژوهشی در اخلاق و شواهد آن در ادبیات کهن فارسی بگشاییم. این پژوهش، شامل چهار فصل میباشد. در فصل اول، به کلیات تحقیق (هدف تحقیق، پیشینه تحقیق و روش تحقیق) پرداخته شده است. فصل دوم، شامل تعریف اخلاق و فصل سوم بررسی اخلاق در ادیان و جوامع میباشد. در فصل چهارم اخلاق در ادبیات مورد بررسی قرار گرفته شده است. فصل پنجم شامل بررسی مباحث اخلاقی در کتابهای کلیله و دمنه و مرزباننامه میباشد. فصل ششم، فصل نتیجهگیری و جمعبندی نهایی است. اساس کار نگارنده در این پژوهش، کتابهای اخلاق ناصری، اخلاقیات دوفوشه کور …بوده است.
واژه های كلیدی:اخلاق، اخلاق عملی، كلیله و دمنه، مرزباننامه، اخلاق ناصری.
مقدمه
مطالعه در احوال ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ و همچنین مطالعه در احوال مردم یک عصر نشان می دهد که در وجدان و عقل و دریافت آدمی احکامی وجود دارد که کلی و مطلق و دائم است، یعنی همگان، یکسان بعضی چیزها را خوب و باارزش میدانند و بعضی چیزها را بد و ضدارزش میشمارند، راستگویی، درستکاری، دستگیری از نیازمندان، احترام به پدر و مادر، سزای نیکی با نیکی، عدل، شجاعت، سخاوت، ایثارگری و … در همه ادوار و زمانها و در نزد تمام مردم دنیا ارزشمند و خوب و صفات متضاد با این اخلاق، ضد ارزش و بد هستند .
اخلاق، رفتاری است که کمال مطلوب دارد و این کمال مطلوب نمیتواند در حدّ سودجویی باشد، سر و کار اخلاق با مسألهی ارزشهاست و ارزش، مستقل از سود و گاهی مغایر و حتی متضاد با آن است و چون انسان از دو بعد انسانی و حیوانی تشکیل شده که بعد انسانی و ملکوتی او سرچشمه ارزشهای متعالی و قدسی اخلاقی است، به اخلاق معنایی فراتر از سود و مصلحت میبخشد و منشأ دوام و جاودانگی آن است، بنابراین با قبول جنبهی متعالی و ملکوتی انسان است که قداست و تعالی ارزشهای اخلاقی اثبات می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:30:00 ب.ظ ]
|