بقولات در سراسر دنیا کشت می­شوند و گونه­ های زراعی آنها به شرایط آب و هوایی متفاوتی از معتدل تا گرمسیر و از مرطوب تا خشک سازگاری یافته­اند و بعد از غلات دومین منبع غذایی انسان و دام به شمار می­آیند (عباسیان و همکاران، 1380). باقلا (vicia faba L.) نیز یکی از گیاهان مهم خانواده بقولات است که با توجه به در­صد پروتئین بالا و قابلیت آن در تثبیت نیتروژن اتمسفر در خاک، از نظر اهمیت بعد از لوبیا، نخود فرنگی و نخود، در رتبه چهارم حبوبات قرار می­گیرد (آننیموس[1]، 2008).

از سوئی علف­های­هرز یک فشار دائمی در تولید کشاورزی محسوب می­شوند که در صورت عدم وجین از طریق رقابت با گیاه اصلی باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول می­شوند (کاورماسی و همکاران، 2010). در نظام­های زراعی رقابت بین­گونه­ای ناشی از علف­های­هرز، مهمترین عامل کاهش عملکرد است (بوند و گراندی[3]، 2001).

1-2 بیان مسئله

پدیده رقابت بین گیاه زراعی و علف­های­هرز در سیستم­های زراعی فرایند پیچیده­ای است زیرا عوامل زیادی در ایجاد و فرایندهای آن دخالت دارند. آب، مواد غذایی و نور به عنوان سه عامل اصلی در ایجاد رقابت شناخته شده ­اند. علف­های­هرز با رقابت بر سر منابع (آب، مواد غذایی، نور و …) مانع از دسترسی مطلوب گیاه زراعی به این منابع شده و در نتیجه کاهش تولید و افزایش هزینه آن را باعث می­شوند (خدا­کرم­زاده و همکاران، 1377). یکی از روش­های کنترل علف­های­هرز استفاده از ارقامی است که توانایی رقابت آنها با علف­های­هرز بیشتر است. استفاده از این ارقام ضمن کاهش قدرت رقابت علف­های­هرز مصرف علف­کش­ها و هزینه کارگری را کاهش می­دهد (کامرا[4]و همکاران، 2003). باقلا در رقابت با علف­های­هرز ضعیف است لذا برای موفقیت در تولید باید با روش­های مکانیکی و شیمیایی با علف­های­هرز آن مبارزه کرد (کوچکی و بنایان­اول، 1383). باقلا از مراحل ابتدایی رشد تا گل­دهی به رقابت با علف­های­هرز حساس است (اگگنه­او و فسه­هایی[5]، 2006). به طوری که در بررسی زمان حذف علف­های­هرز روی عملکرد باقلا مشخص شد که حذف علف­های­هرز از 25 تا 75 روز بعد از کاشت منجر به عملکردهای بالاتری نسبت به تیمار­های دارای علف­هرز گردید (تاواها و تارک[6]، 2001).

محمدی و همکاران (2004) در بررسی دوره بحرانی تداخل علف­هرز با نخود نشان دادند که رابطه مستقیمی بین ماده­خشک علف­هرز و افت عملکرد وجود دارد. در این مطالعه متوسط کاهش بیوماس و عملکرد نخود در حضور علف­های­هرز و در ارقام مختلف بین 75 تا 92 درصد بود. شناسایی و توسعه ارقام دارای قدرت رقابتی بالا امکان استفاده وسیع­تر از چنین ارقامی را فراهم می­آورد. ممکن است جلوگیری از رشد علف­هرز به عنوان مطلوب­ترین صفت زراعی در نظر گرفته شود و چون این ویژگی می ­تواند جمعیت علف­های­هرز را در آینده کنترل کند، بنابراین در برنامه ­های طولانی مدت مدیریت علف­های­هرز کاربرد خواهد داشت (لمرل[7] و همکاران، 2001).

1-3 اهداف تحقیق

    1. بررسی اثر حذف تداخل علف­های­هرز در مراحل مختلف رشد بر عملکرد، اجزاء عملکرد و برخی خصوصیات مورفولوژیک ارقام باقلا
  1. تعیین رقم برتر باقلا که بیشترین عملکرد و قدرت رقابت با علف­های­هرز را در شرایط آب و هوایی منطقه ملاثانی دارد.

 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

 

    1. [1]. Anonymous
    1. [2]. Kavurmaci
    1. [3].Bond & Grundy
    1. [4]. Camra
    1. [5]. Agegnehu & Fessehaie
    1. [6]. Tawaha & Turk
  1. [7]. Lemrele

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...