در میوه كاری نوین و صنعتی امروزه پایه پیوندی در میزان تولید اقتصاد باغ، پیرایش و عمر درختان، برداشت محصول و در پایان در مدیریت باغ نقش اساسی و تعیین كننده ای را ایفا می نماید. در واقع نیمی از پیكره درخت را پایه تشكیل می دهد كه درون خاك قرار گرفته و پس از احداث باغ قابل تعویض و بهبود نمی باشد. از این نظر گزینش پایه مناسب برای یک رقم و برای شرایط اقلیمی و خاكی یک منطقه همانند گزینش رقم پیوندی دارای اهمیت است. شناخت اهمیت پایه های درختان میوه در میوه كاری نوین باعث شده است تا پایه‌های متعددی با ویژگی های مطلوب از جمله داشتن قابلیت افزایش رویشی، پا كوتاهی و مقاومت به تنش های محیطی، خاكی و بیماریها معرفی و در اختیار تولیدكنندگان قرار گیرند.

در برنامه‌های بهنژادی پایه‌ها برای جمع آوری ویژگی‌های مطلوب در یک پایه به طور معمول اقدام به تلاقی بین گونه‌ای می‌نمایند.تلاقی بین گونه‌ای در جنس پرونوس در طبیعت به طور اتفاقی و طی چند دهه اخیر به صورت تلاقی های كنترل شده معمول بوده است به طوری كه درون این جنس پایه‌های بین    گونه ای بسیار ارزشمندی برای درختان میوه هسته دار و بادام بدست آمده است (دژم پور و همكاران، 1386).

استفاده از دورگه های بین گونه‌ای در جنس آلوسا[1] به عنوان پایه برای تعدادی از درختان میوه هسته دار به ویژه هلو و بادام از چندین دهه قبل مورد توجه قرار گرفت (علیزاده وگریگوریان، 1380 و رادنیا، 1375).

دورگه های هلو× بادام به دلیل داشتن بعضی ویژگی ها نظیر تجانس با ارقام مختلف دو گونه هلو و بادام (Tsipouridis and thomidis, 2005; shawn, 1986) مقاومت به بعضی بیماریها از جمله پوسیدگی ناشی از قارچ فیتوفترا[2] (خوشخوی، 1382) ، سیستم ریشه‌ای قوی و گسترده كه باعث استقرار بهترگیاه درخاك می‌شود (Kester and Gradziel, 1996)، افزایش رشد پیوندك (علیزاده وگریگوریان، 1380)، سازگای با خاك های خشك، آهكی و فقیر، كاهش تلفات نهال‌های پیوندی در هنگام انتقال (رادنیا، 1375) ومقاومت به نماتودها به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. (Kester and Gradziel 1996)

در میان پایه‌های دورگه هلو × بادام، پایه GF677 علاوه بر خصوصیات بالا دارای ویژگی‌های دیگر نظیر: تولید پاجوش كم، عملكرد بالا، كارایی عملكرد بالا، اندازه میوه مناسب (Richard, 1994; Minaguzzi, 1991)، مقاومت به رطوبت بالا و كمبود آهن خاك(Loreti, 1992)، مقاومت به شوری (Noitsakis et al, 1997; Tattini et al, 1998) می باشد كه باعث گسترش زیاد آن شده است.

از آنجا كه تولید میوه و در نهایت تولید بذر در این دورگه ها با مشكل مواجه است و به دلیل تفرق صفات در نسل دوم این دورگه ها، امكان استفاده از دانهالهای بذری آنها به عنوان پایه وجود ندارد، تنها راه استفاده از آنها افزایش رویشی است (علیزاده وگریگوریان، 1380) روش معمول افزایش این پایه ها استفاده از قلمه‌های چوب نرم و نیمه سخت و تیمار با ایندول بوتریک اسید در شرایط مه افشان[3] و پاگرما[4] است. استفاده از ریزازدیادی نیز در بعضی از كشورها معمول است اما هر دوی این روش ها بسیار گران تمام شده وبه وسایل و تجهیزات ویژه ای نیاز دارند (خوشخوی، 1382).

در روش افزایش رویشی با بهره گرفتن از قلمه‌ها بیشتر از مواد آلی و معدنی مختلفی به عنوان بستر ریشه زایی استفاده می شود. هریک از این موارد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و به طور كلی این مواد باید از ظرفیت نگه داری آب، تهویه كافی، زهكشی مناسب و ظرفیت تبادلی، كاتیونی مناسب برخوردار بوده و نباید هیچ گونه اثر مضری برای ریشه زایی داشته باشد. بررسی و تعیین بستر مناسب ریشه زایی یكی از اصول و پایه های ازدیاد می باشد كه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. بر این اساس و با توجه به اطلاعات مربوط به وظایف مهم ریشه‌ها، به ویژه پایه ای خاص، در دانستن چگونگی ریشه زایی و كاربرد آنها در میوه كاری ضروری و ارزشمند می باشد.

تهیه قلمه یكی از آسانترین روش های تكثیر گیاهان محسوب می شود. بهترین مزیت این طریقه تكثیر ثابت ماندن صفات رویشی و زایشی و اصولاً كیفیت گلها و گیاهان است. با این وجود باید اذعان داشت كه این طریقه مهم از ازدیاد گیاهان مشكلاتی را نیز در بردارد. مهمترین مشكل قلمه‌گیری از گیاهی نظیر GF677 سخت ریشه زایی است. قلمه‌ها می‌تواند مدت‌ها در بستر كاشت باقی بمانند و ریشه دار نشوند. علت این موضوع هنوز مشخص نیست. احتمالاً برخی مواد نظیر فنل‌ها از ریشه زایی قلمه‌های GF677 جلوگیری می‌كنند. قرار دادن قلمه‌ها در زیر مه پاش می‌تواند به ریشه زایی قلمه‌های GF677 كمك كنند.

قلمه‌های پایه حدود20- 18 سانتی متر می باشد و قلمه ها باید از بخش میانی و رسیده شاخه و حدود 5 تا 3 گره باید انتخاب شوند. بستری كه به خوبی زهكشی داشته باشد مناسب قلمه GF677 است و بهترین درجه حرارت برای تكثیر GF677، 24 درجه سانتی گراد است و قلمه باید در زیر مه پاش تكثیر شوند. هدف از این پایان نامه نیز بررسی ریشه زایی قلمه های GF677 در بسترها وقلمه های متفاوت وغلظت های مختلفIBA به منظور تكثیر پایه های مورد نظر می باشد.

پایان نامه و مقاله

    1. Prunus
    1. phytophtora spp
    1. Mist
  1. Bottom heat

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...